جستجو
جستجو در سایت

کیست های تخمدانی

مرداد ۲۹, ۱۴۰۲

کیست های تخمدانی

کیست های تخمدانی بسیار شایع هستند. در بیشتر مواقع، درد کمی دارید یا اصلاً احساس ناراحتی ایجاد نمی کنند  و کیست های بی ضرر هستند. اکثر کیست ها بدون درمان در عرض چند ماه از بین می روند. اما گاهی اوقات کیست تخمدان می تواند پیچ خورده یا باز شود و پارگی دهد. این می تواند علائم جدی ایجاد کند. برای محافظت از سلامتی خود، معاینات منظم لگن را انجام دهید و علائمی را بشناسید که می تواند نشان دهنده مشکل جدی باشد.

علایم

یک کیست تخمدان بزرگ می تواند باعث: درد لگنی شود که بیاید و برود. ممکن است درد مبهم یا درد شدیدی در ناحیه زیر شکم خود به سمت یک طرف احساس کنید. پری، فشار یا سنگینی در شکم، نفخ. در صورت داشتن این موارد فوراً کمک پزشکی دریافت کنید: درد ناگهانی و شدید شکم یا لگن. درد همراه با تب یا استفراغ. علائم شوک که شامل پوست سرد و لطیف، تنفس سریع و پی در پی، سبکی سر یا ضعف می تواند خطرناک باشد.

تشخیص

کیست  تخمدان شما می تواند در طول معاینه لگن یا در آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی لگن پیدا شود. بسته به اندازه کیست و پر شدن آن از مایع یا جامد، پزشک شما احتمالاً آزمایشاتی را برای تعیین نوع آن و اینکه آیا به درمان نیاز دارید توصیه می کند. آزمایشات احتمالی عبارتند از:

تست حاملگی. آزمایش مثبت ممکن است حاملگی زودرس را نشان دهد. دیدن کیست جسم زرد در دوران بارداری طبیعی است.

سونوگرافی لگن. یک دستگاه عصایی (مبدل) امواج صوتی با فرکانس بالا را ارسال و دریافت می‌کند تا تصویری از رحم و تخمدان‌های شما را روی یک صفحه ویدیویی (سونوگرافی) ایجاد کند. از این تصویر برای تایید وجود کیست، دیدن محل آن و تعیین اینکه آیا کیست جامد است یا پر از مایع استفاده می شود.

لاپاراسکوپی. یک ابزار باریک و روشن (لاپاراسکوپ) از طریق یک برش کوچک به شکم شما وارد می شود. با استفاده از لاپاراسکوپ، پزشک شما می تواند تخمدان ها و کیست شما را ببیند. در صورت یافتن کیست، درمان معمولاً طی همان روش انجام می شود. این یک روش جراحی است که نیاز به بیهوشی دارد.

آزمایشات نشانگر تومور: سطح خونی پروتئینی به نام آنتی ژن سرطانی اغلب در سرطان تخمدان افزایش می یابد. اگر کیست شما جامد به نظر می رسد و شما در معرض خطر بالای سرطان تخمدان هستید، ممکن است پزشک آزمایش آنتی ژن سرطانی 125 (CA 125) یا سایر آزمایشات خون را تجویز کند. سطح CA 125 همچنین می تواند در شرایط غیر سرطانی مانند آندومتریوز و بیماری التهابی لگن افزایش یابد.

گاهی اوقات، انواع کمتر رایج کیست ها ایجاد می شود که پزشک یا ماما در طول معاینه لگن پیدا می کند. کیست های جامد تخمدان که بعد از یائسگی ایجاد می شوند ممکن است سرطانی (بدخیم) باشند. به همین دلیل انجام معاینات منظم لگن مهم است.

درمان

درمان بستگی به سن شما و نوع و اندازه کیست شما دارد. این به علائم شما نیز بستگی دارد. پزشکتان ممکن است این موارد را توصیه کند:

درمان انتظاری: در بسیاری از موارد می توانید منتظر بمانید و مجددا معاینه شوید تا ببینید آیا کیست پس از چند ماه از بین می رود یا خیر. اگر هیچ علامتی ندارید و سونوگرافی نشان می دهد که کیست کوچک و پر از مایع دارید، این یک گزینه است ( صرف نظر از سن شما ). ممکن است چندین سونوگرافی لگنی برای بررسی تغییر اندازه یا ظاهر کیست انجام دهید.

دارو. داروهای ضد بارداری هورمونی، مانند قرص های ضد بارداری، شما را از تخمک گذاری باز می دارند. این ممکن است شما را از ابتلا به کیست های تخمدان بیشتر باز دارد. اما، قرص های ضد بارداری کیست موجود را کوچک نمی کنند.

عمل جراحی. پزشکتان ممکن است پیشنهاد کند کیستی را که بزرگ است و شبیه کیست عملکردی نیست، در حال رشد است یا درد ایجاد می کند، بردارید. برخی از کیست ها را می توان بدون برداشتن تخمدان، برداشت (سیستکتومی). در برخی موارد، تخمدان با کیست برداشته می شود (اووفورکتومی). جراحی اغلب می تواند با استفاده از جراحی کم تهاجمی (لاپاراسکوپی) با لاپاراسکوپ و ابزارهایی که از طریق بریدگی های کوچک در شکم شما وارد می شوند، انجام شود. اگر کیست بزرگ باشد یا سرطان نگران کننده باشد، ممکن است به یک روش باز با استفاده از برش بزرگتر نیاز باشد (لاپاراتومی).

 

کیست تخمدانی که بعد از یائسگی ایجاد می شود گاهی سرطان است. در این صورت ممکن است نیاز باشد که به متخصص سرطان زنان مراجعه کنید. ممکن است برای برداشتن رحم، دهانه رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها نیاز به جراحی داشته باشید. همچنین ممکن است به شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیاز داشته باشید.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ovarian-cysts/diagnosis-treatment/drc-20353411