جستجو
جستجو در سایت

سونوگرافی آنومالی های رحم

آنومالی های رحم

ناهنجاری های مادرزادی رحم که ناهنجاری های مجرای مولرین نیز نامیده می شوند، ناهنجاری های رحم هستند که در طول زندگی جنینی ایجاد می شوند. وقتی زنی در شکم مادرش است، رحم او شروع به رشد می کند. رحم در واقع به عنوان دو رحم کوچک شروع به تشکیل می شود که به طور جداگانه به سمت پایین رشد می کنند و در نهایت به هم می پیوندند و یک رحم واحد را تشکیل می دهند.

به طور معمول، دیواره ای که دو رحم را به هم متصل می کند، به طور کامل از پایین به بالا بازجذب می شود و در نتیجه یک حفره رحم مثلثی شکل ایجاد می شود. هر گونه تغییر در این پیشرفت، منجر به چیزی می شود که آنومالی مادرزادی رحم نامیده می شود.شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی رحم شامل رحم سپتوم دار، قوسی شکل، دوشاخ، تک شاخ، دیدلفیک و تی شکل است.

این ناهنجاری های مادرزادی رحم اغلب در طی ارزیابی مسائل ناباروری یا از دست دادن بارداری تشخیص داده می شوند. ناهنجاری های رحم را می توان در طی سونوگرافی معمولی دو بعدی، اسکن MRI و طی جراحی های کم تهاجمی مانند هیستروسکوپی یا لاپاراسکوپی تشخیص داد.

به طور کلی پذیرفته شده است که سونوگرافی سه بعدی بهترین روش برای تشخیص ناهنجاری های رحمی است. سونوگرافی سه بعدی تصاویر واضحی از آناتومی رحم ارائه می دهد و ساده ترین و موثرترین روش برای تشخیص ناهنجاری های مادرزادی رحم است. این سونوگرفی بهتر است در نیمه دوم چرخه قاعدگی انجام شود. معمولاً در عرض چند دقیقه بدون استفاده از هیچ دارو یا ماده حاجبی پزشکی می توان به تشخیص برسد.