جستجو
جستجو در سایت

سونوگرافی داپلر عروق و اندام

 

سونو عروق

 

سونوگرافی داپلر یک تست غیر تهاجمی است که می تواند برای تخمین جریان خون از طریق رگ های خونی شما، با تابش امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) به گلبول های قرمز در گردش، استفاده شود. یک سونوگرافی معمولی از امواج صوتی برای تولید تصاویر استفاده می کند، اما نمی تواند جریان خون را نشان دهد.

سونوگرافی داپلر ممکن است به تشخیص بسیاری از شرایط کمک کند، از جمله: لخته شدن خون، دریچه های ضعیف در وریدهای پای شما که می تواند باعث تجمع خون یا مایعات دیگر در پاهای شما شود (نارسایی وریدی)، نقص دریچه قلب و بیماری های مادرزادی قلبی، انسداد شریان، کاهش گردش خون در پاها (بیماری شریان محیطی)، برآمدگی عروق (آنوریسم)، باریک شدن شریان مانند شریان گردن (تنگی شریان کاروتید).

سونوگرافی داپلر می‌تواند سرعت جریان خون را با اندازه‌گیری سرعت تغییر در گام (فرکانس) تخمین بزند. در طول سونوگرافی داپلر، یک تکنسین آموزش دیده در زمینه تصویربرداری اولتراسوند یک دستگاه کوچک دستی (مبدل) را به اندازه یک تکه صابون به پوست شما در ناحیه مورد بررسی بدن فشار می دهد و در صورت لزوم از یک ناحیه به ناحیه دیگر حرکت می کند. سونوگرافی داپلر همچنین ممکن است به پزشک شما کمک کند آسیب‌های وارد شده به شریان‌های شما را بررسی کند یا لزوم مصرف برخی درمان‌ها را برای رگ‌ها و شریان‌های شما بررسی کند.

https://www.mayoclinic.org/doppler-ultrasound/expert-answers/faq-20058452