جستجو
جستجو در سایت

رادیولوژی عکس رنگی رحم

عکس رنگی رحم

“هیستروسالپنگوگرافی” یا “عکس رنگی رحم” یک روش تصویر برداری است که به پزشک کمک میکند تا با استفاده از اشعه ایکس داخل رحم و لوله های فالوپ را مشاهده کند. این روش اغلب برای آگاهی پزشک از “گرفتگی لوله های رحمی” یا طبیعی بودن “شکل و اندازه رحم” و اغلب در جهت تشخیص علت ناباروری در خانم ها استفاده می شود. عکس رنگی در زمان بارداری، عفونت لگنی یا حین خونریزی واژینال انجام نمی شود، پس برای اطمینان از عدم بارداری بهتر است این اقدام در نیمه اول چرخه قاعدگی شما انجام شود یا تست بارداری قبل از این روش انجام گیرد.

پزشک یا ماما ممکن است به شما توصیه کند که یک ساعت قبل از عکس رنگی یک مسکن ساده استفاده کنید. همچنین از چند روز قبل از عکس رنگی آنتی بیوتیک هایی جهت پیشگیری از عفونتهای احتمالی برای شما تجویز می شود. برای روز تصویربرداری، بیشتر افراد نیازی به همراه ندارند ولی بهتر است طوری برنامه ریزی کنید که برای برگشت به منزل شخص دیگری رانندگی کند. اگر هر کدام از این علایم ، پس از عکس رنگی، برایتان اتفاق افتاد پزشک یا مامای خود را با خبر کنید: بوی بد ترشحات واژن، استفراغ، غش کردن، درد یا انقباضات شدید شکمی، خونریزی شدید واژینال و تب.

برای انجام عکس رنگی، مانند زمانی که برای معاینه زنان قرار میگیرید، روی تخت دراز می کشید. وسیله ای به نام اسپکلوم وارد واژن شما می شود که دیواره های واژن را در اطراف نگه داشته و اجازه می دهد که دهانه رحم توسط پزشک یا کارشناس رادیولوژی دیده شود. دهانه رحم شستشو داده می شود و ممکن است مقداری ماده بی حس کننده در انتهای دهانه رحم تزریق می شود که این تزریق می تواند احساسی شبیه به یک نیشگون کوچک را در شما ایجاد کند. سپس رابطی میله ای شکل، برای ورود ماده حاجب، از دهانه رحم شما عبور داده شده و داخل رحم جایگذاری می شود. در این هنگام شما زیر دستگاه اشعه ایکس قرار می گیرید. ماده حاجب، از طریق این لوله، از دهانه رحم گذشته و وارد رحم و لوله ها می شود. این ماده ممکن است باعث انقباضاتی شود. اگر لوله ها بسته باشند، ماده حاجب باعث نمایش این انسداد در عکس می شود. ممکن است حین عکس برداری از شما خواسته شود که مقداری جا به جا شوید. اگر هیچ انسدادی وجود نداشته باشد ماده حاجب به آرامی از انتهای لوله ها خارج شده و توسط بدن شما جذب میشود. پس از عکس برداری اسپکلوم و رابط لوله ای شکل را خارج می کنند.