جستجو
جستجو در سایت

شکاف لب و شکاف کام

مرداد ۱۵, ۱۴۰۲

شکاف لب و شکاف کام

شکاف لب و شکاف کام عبارتند از منافذ یا شکاف در لب بالایی، سقف دهان (کام) یا هر دو. شکاف لب و شکاف کام زمانی ایجاد می شود که ساختارهای صورت در حال رشد در نوزاد متولد نشده به طور کامل بسته نشود. شکاف لب و شکاف کام از شایع ترین نقایص مادرزادی هستند. آنها معمولاً به صورت نقایص مادرزادی منفرد رخ می دهند، اما با بسیاری از بیماری ها یا سندرم های ژنتیکی ارثی نیز همراه هستند. تولد نوزاد با شکاف می تواند ناراحت کننده باشد، اما شکاف لب و کام قابل اصلاح است. در اکثر نوزادان با یک سری جراحی ها می توانند عملکرد طبیعی بازگردد و با کمترین جای زخم، ظاهر طبیعی تری داشته باشند.

علائم

معمولاً شکاف در لب یا کام بلافاصله در بدو تولد قابل شناسایی است. شکاف لب و شکاف کام ممکن است به صورت زیر ظاهر شوند:

شکاف در لب و سقف دهان (کام) که یک یا هر دو طرف صورت را تحت تاثیر قرار می دهد.

شکافی در لب که فقط به صورت یک بریدگی کوچک در لب ظاهر می شود یا از لب از طریق لثه بالایی و کام به پایین بینی کشیده می شود.

شکاف در سقف دهان که بر ظاهر صورت تاثیری ندارد

به ندرت، شکاف فقط در ماهیچه های کام نرم (شکاف کام زیر مخاطی) رخ می دهد که در پشت دهان قرار دارند و توسط پوشش دهان پوشیده شده اند. این نوع شکاف اغلب در بدو تولد مورد توجه قرار نمی گیرد و ممکن است تا زمانی که علائم ایجاد شود، تشخیص داده نشود. علائم و نشانه های شکاف کام زیر مخاطی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مشکل در تغذیه

مشکل در بلع، با احتمال خروج مایعات یا غذا از بینی

صدای صحبت کردن از داخل بینی

عفونت مزمن گوش

علل

شکاف لب و شکاف کام زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های صورت و دهان نوزاد به درستی با هم ترکیب نمی‌شوند. به طور معمول، بافت‌های تشکیل‌ دهنده لب و کام در ماه‌های دوم و سوم بارداری با هم ترکیب می‌شوند. اما در نوزادان مبتلا به شکاف لب و شکاف کام، جوش خوردن هرگز اتفاق نمی‌افتد یا فقط تا حدی رخ می‌دهد و یک شکاف بر جای می‌گذارد. محققان بر این باورند که بیشتر موارد شکاف لب و کام ناشی از تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی است. در بسیاری از نوزادان، علت مشخصی کشف نشده است. مادر یا پدر می توانند ژن هایی را منتقل کنند که باعث ایجاد شکاف می شوند، چه به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک سندرم ژنتیکی که شامل شکاف لب یا شکاف کام، به عنوان یکی از علائم آن است. در برخی موارد، نوزادان ژنی را به ارث می برند که احتمال ایجاد شکاف را در آنها افزایش می دهد و سپس یک محرک محیطی در واقع باعث ایجاد شکاف می شود.

عوامل خطر

عوامل متعددی ممکن است احتمال ابتلای نوزاد به شکاف لب و شکاف کام را افزایش دهد، از جمله:

سابقه خانوادگی. والدینی که سابقه خانوادگی شکاف لب یا شکاف کام دارند با خطر بیشتری برای داشتن نوزادی با شکاف روبرو هستند.

قرار گرفتن در معرض برخی از مواد در دوران بارداری. شکاف کام و لب ممکن است در زنان بارداری که سیگار می کشند، الکل مصرف می کنند یا داروهای خاصی مصرف می کنند، بیشتر رخ دهد.

ابتلا به دیابت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنانی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت تشخیص داده شده‌اند، ممکن است خطر ابتلا به نوزادی با شکاف لب با یا بدون شکاف کام را داشته باشند.

چاق بودن در دوران بارداری شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نوزادانی که از زنان چاق متولد می‌شوند، ممکن است خطر شکاف کام و لب را افزایش دهند.

نوزادان پسر بیشتر احتمال دارد شکاف لب با یا بدون شکاف کام داشته باشند. شکاف کام بدون شکاف لب در زنان شایع تر است.

عوارض

کودکان مبتلا به شکاف لب با یا بدون شکاف کام، بسته به نوع و شدت شکاف، با چالش‌های مختلفی روبرو هستند.

مشکل در تغذیه: یکی از نگرانی های فوری پس از تولد، تغذیه است. در حالی که بیشتر نوزادان مبتلا به شکاف لب می توانند با شیر مادر تغذیه کنند، شکاف کام ممکن است مکیدن را دشوار کند.

عفونت گوش و کم شنوایی: نوزادان مبتلا به شکاف کام به ویژه در معرض خطر ابتلا به عفونت گوش میانی و کاهش شنوایی هستند.

مشکلات دندانی: اگر شکاف از طریق لثه بالایی گسترش یابد، رشد دندان ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

مشکلات گفتاری: از آنجایی که کام در ایجاد صداها استفاده می شود، رشد گفتار طبیعی می تواند تحت تأثیر شکاف کام قرار گیرد. ممکن است گفتار بیش از حد از داخل بینی به نظر برسد.

چالش های مقابله با یک وضعیت پزشکی:.کودکان مبتلا به شکاف ممکن است به دلیل تفاوت های ظاهری و استرس مراقبت های ویژه پزشکی با مشکلات اجتماعی، عاطفی و رفتاری مواجه شوند.

جلوگیری

پس از تولد نوزادی با شکاف، والدین به طور قابل درک در مورد احتمال داشتن فرزند دیگری با همان بیماری نگران هستند. در حالی که بسیاری از موارد شکاف کام و لب قابل پیشگیری نیستند، این مراحل را برای افزایش خود در نظر بگیرید.

مشاوره ژنتیک را در نظر بگیرید. اگر سابقه خانوادگی شکاف لب و کام دارید، قبل از بارداری به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک شما ممکن است شما را به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد که می تواند به تعیین خطر ابتلای شما به بچه هایی با شکاف لب و شکاف کام کمک کند.

ویتامین های دوران بارداری مصرف کنید. اگر قصد دارید به زودی باردار شوید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید ویتامین های دوران بارداری مصرف کنید یا خیر.

از سیگار یا الکل استفاده نکنید. استفاده از الکل یا سیگار در دوران بارداری خطر تولد نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می دهد.

تشخیص

اکثر موارد شکاف لب و شکاف کام بلافاصله در بدو تولد مشاهده می شوند و نیازی به آزمایش های خاصی برای تشخیص ندارند. به طور فزاینده ای، شکاف لب و شکاف کام در سونوگرافی قبل از تولد نوزاد دیده می شود.

سونوگرافی قبل از تولد

سونوگرافی روشی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از جنین در حال رشد استفاده می کند. هنگام تجزیه و تحلیل تصاویر، پزشک ممکن است تفاوت در ساختارهای صورت را تشخیص دهد. شکاف لب ممکن است با سونوگرافی در حدود هفته سیزدهم بارداری تشخیص داده شود. با ادامه رشد جنین، ممکن است تشخیص دقیق شکاف لب آسان تر باشد. مشاهده شکاف کام به تنهایی با استفاده از سونوگرافی دشوارتر است. اگر سونوگرافی قبل از تولد یک شکاف را نشان دهد، پزشک ممکن است روشی را برای گرفتن نمونه مایع آمنیوتیک از رحم شما (آمنیوسنتز) پیشنهاد دهد. آزمایش مایع ممکن است نشان دهد که جنین یک سندرم ژنتیکی را به ارث برده است که ممکن است باعث نقص مادرزادی دیگری شود. با این حال، اغلب علت شکاف لب و شکاف کام ناشناخته است.

درمان

اهداف درمان شکاف لب و شکاف کام بهبود توانایی کودک در خوردن، صحبت کردن و شنیدن طبیعی و دستیابی به ظاهر طبیعی صورت است.

عمل جراحی

جراحی برای اصلاح شکاف لب و کام بر اساس وضعیت خاص کودک شما است. پس از ترمیم اولیه شکاف، پزشک ممکن است جراحی های بعدی را برای بهبود گفتار یا بهبود ظاهر لب و بینی توصیه کند.

جراحی ها معمولا به این ترتیب انجام می شود:

ترمیم شکاف لب در 3 تا 6 ماهگی اول

ترمیم شکاف کام در سن 12 ماهگی یا در صورت امکان زودتر

جراحی های بعدی بین سن 2 تا اواخر نوجوانی

جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان انجام می شود. کودک شما یک بیهوشی عمومی دریافت می کند، بنابراین او در طول جراحی احساس درد نمی کند و بیدار نمی شود. چندین تکنیک و روش جراحی مختلف برای ترمیم شکاف کام و لب، بازسازی نواحی آسیب دیده و پیشگیری یا درمان عوارض مرتبط استفاده می شود.

به طور کلی، رویه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ترمیم شکاف لب. برای بستن شکاف لب، جراح برش هایی را در دو طرف شکاف ایجاد می کند. ترمیم باید ظاهر، ساختار و عملکرد طبیعی لب را ایجاد کند. ترمیم اولیه بینی در صورت نیاز معمولاً همزمان انجام می شود.

ترمیم شکاف کام. بسته به وضعیت کودک شما، ممکن است از روش های مختلفی برای بستن محل جداسازی و بازسازی سقف دهان (کام سخت و نرم) استفاده شود. جراح برش هایی را در دو طرف شکاف ایجاد می کند و بافت و ماهیچه ها را تغییر می دهد. سپس برش ها بسته می شود.

جراحی مجرای گوش. برای کودکان مبتلا به شکاف کام، مجاری گوش ممکن است برای کاهش خطر ابتلا به عفونت گوش مزمن، که می تواند منجر به کاهش شنوایی شود، قرار داده شود. جراحی مجرای گوش شامل قرار دادن لوله‌های ریز قرقره مانند در پرده گوش است تا دریچه‌ای برای جلوگیری از تجمع مایع ایجاد شود.

جراحی برای بازسازی ظاهر ممکن است برای بهبود ظاهر دهان، لب و بینی به جراحی های اضافی نیاز باشد.

جراحی می تواند ظاهر، کیفیت زندگی و توانایی کودک شما در خوردن، تنفس و صحبت کردن را به طور قابل توجهی بهبود بخشد. خطرات احتمالی جراحی عبارتند از: خونریزی، عفونت، گشاد شدن یا بلند شدن جای زخم و آسیب موقت یا دائمی به اعصاب، عروق خونی یا سایر ساختارها.

درمان عوارض

پزشک شما ممکن است درمان اضافی را برای عوارض ناشی از شکاف لب و شکاف کام توصیه کند. مثالها عبارتند از:

استراتژی های تغذیه، مانند استفاده از نوک بطری یا فیدر مخصوص

گفتار درمانی برای رفع مشکل در صحبت کردن

نظارت بر رشد دندان و سلامت دهان توسط دندانپزشک کودکان از سنین پایین یا ارتودنسی

نظارت و درمان عفونت های گوش

سمعک یا سایر وسایل کمکی برای کودک کم شنوایی

درمان با روانشناس برای کمک به کودک برای مقابله با استرس ناشی از اقدامات پزشکی مکرر یا نگرانی های دیگر.

 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cleft-palate/diagnosis-treatment/drc-20370990

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cleft-palate/symptoms-causes/syc-20370985