جستجو
جستجو در سایت

سونوگرافی شکم و لگن

سونوگرافی شکم و لگن

سونوگرافی شکم

سونوگرافی شکم از امواج صوتی برای تولید تصاویر و ارزیابی ساختارهای اندام در قسمت فوقانی شکم استفاده می کند. این ساختارها شامل کبد، کیسه صفرا، طحال، لوزالمعده، کلیه ها، آئورت شکمی و مثانه هستند، اما به آنها محدود نمی شود. سونوگرافی شکم همچنین می تواند به ارزیابی جریان خون در اندام ها کمک کند.

پزشک شما ممکن است این اسکن را برای بررسی آئورت شکمی تجویز کند، زیرا این یک رگ خونی اصلی در بدن انسان است. اسکن می تواند ضعف در دیواره آئورت را بررسی کند و سایر شرایط سلامتی مانند: معده درد یا نفخ، آپاندیسیت، سنگ کلیه، عملکرد کبد، سنگ کیسه صفرا، انسداد جریان خون، مجموعه های مایعات، ناهنجاری های عروقی، سونوگرافی ترکیبی شکم و لگن

پزشک شما ممکن است یک ارزیابی ترکیبی شکم و لگن را درخواست کند. سونوگرافی شکم لگن می تواند یک ارزیابی کلی از سیستم های خاص، مانند سیستم کلیوی یا غدد درون ریز ارائه دهد. از آنجایی که برخی از اندام ها در هر دو ناحیه هستند، دستور تصویربرداری از شکم و لگن منطقی است.

توجه به این نکته ضروری است که آمادگی برای سونوگرافی ترکیبی شکم و لگن با آمادگی برای سونوگرافی فقط شکم متفاوت است. برای اسکن شکم فقط باید ناشتا باشید. برای معاینه ترکیبی شکم لگن باید ناشتا و مثانه پر باشد.

سونولوژیست ناحیه مورد نظر را به ژل گرم و ضد حساسیتی آغشته می کند و مبدل را با فشار متوسط در اطراف شکم شما حرکت می دهد و تصاویری از اندام های شما جمع آوری می کند. ممکن است از شما خواسته شود که وضعیت خود را تغییر دهید( به پهلو دراز کشیده، ایستاده یا بنشینید) تا اندام های خود را به موقعیت بهتری برای تصویربرداری منتقل کنید. گزارش سونوگرافی اغلب در همان روز در اختیارتان قرار می گیرد.

https://x-ray.ca/services/ultrasound/abdominal-ultrasound/