جستجو
جستجو در سایت

سونوگرافی محل جفت و چسبندگی محل جفت

سونوگرافی محل جفت و چسبندگی محل جفت

سونوگرافی محل جفت یکی از تکنیک‌های سونوگرافی است که برای بررسی محل و وضعیت جفت در رحم بارداری به کار می‌رود. در این تکنیک با استفاده از امواج فراصوتی، مکان و وضعیت جفت را بررسی می‌کند و اطلاعاتی درباره قرارگیری آن، ضخامت ، وضعیت رگ‌های خونرسانی ارائه می‌دهد.

جفت عضوی است که اکسیژن و مواد مغذی را از خون مادر به خون جنین منتقل می کند و با سطح وسیعی به رحم مادر متصل است. جنین از طریق بند ناف به جفت مادر متصل می شود. جفت می تواند در هر نقطه از سطح رحم قرار گیرد. دیوار جلویی، قدامی نامیده می شود. دیوار پشتی را خلفی می نامند. به دیواره های جانبی، چپ جانبی یا راست جانبی می گویند و دیوار بالایی فوندال نامیده می شود. آنچه بیش از همه مهم است این است که لبه پایینی جفت کجا کشیده می شود زیرا اگر در رحم خیلی پایین باشد می تواند باعث خونریزی شود و از پایین آمدن سر جنین در حین زایمان جلوگیری کند.

مکان جفت می تواند در طول بارداری به دلایل مختلفی تغییر کند که در زیر ذکر شده است:

1. در اواسط بارداری جفت 50 درصد از سطح رحم را اشغال می کند و در هفته 40 بارداری، جفت تنها 17 تا 25 درصد از سطح رحم را اشغال می کند. جفت کوچک نمی شود، بلکه سطح رحم است که منبسط می شود و رشد می کند.

2. در سه ماهه سوم، سر جنین برای آماده شدن برای زایمان، شروع به پایین آمدن به داخل لگن می کند. فشار سر جنین به قسمت پایینی رحم باعث کشیده شدن و نازک شدن آن می شود و اینگونه به نظر می رسد که محل اتصال جفت بالا می رود.به همین دلایل، بسیاری از بارداری ها در هفته 20-18 حاملگی جفت پایینی دارند، اما در پایان بارداری جفت به اصطلاح بالا رفته. اما اگر جفت همچنان پایین بماند، جفت سرراهی نامیده می شود. اگر جفت به طور کامل دهانه رحم را بپوشاند، هیچ راهی برای زایمان طبیعی بدون ایجاد خونریزی شدید از مادر و نوزاد وجود ندارد. در این شرایط سزارین تنها راه مطمئن برای زایمان است.

بررسی محل جفت با سونوگرافی، میتواند در برنامه ‌ریزی عمل جراحی سزارین (به دلیل عدم قرارگیری طبیعی جفت) و مدیریت بارداری‌ها با جفت پایین کمک کند. در سونوگرافی میتوان جفتهایی که به صورت غیر طبیعی به رحم چسبندگی دارند را، مورد ارزیابی قرار داد. در واقع سونوگرافی محل جفت یکی از تکنیک‌های سونوگرافی است که برای بررسی محل و وضعیت جفت در رحم و بارداری به کار می‌رود. در این تکنیک، پزشک با استفاده از امواج فراصوتی، مکان و وضعیت جفت را بررسی می‌کند و اطلاعاتی درباره قرارگیری آن، ضخامت و وضعیت رگ‌های خونرسانی ارائه می‌دهد. این تکنیک می‌تواند به پزشک کمک کند تا مشکلاتی مانند خونریزی و اختلال عملکرد را تشخیص دهد. در سونوگرافی میتوان جفتهایی که به صورت غیر طبیعی به رحم چسبندگی دارند را مورد ارزیابی قرار داد.