جستجو
جستجو در سایت

سونوگرافی پروستات و بیضه

سونوگرافی پروستات و بیضه

سونوگرافی پروستات: در سونوگرافی پروستات، از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از غده پروستات مردان استفاده می‌شود. این روش می تواند مسائل ناباروری با منشاء غده پروستات را مثل انسداد، عفونت یا تومورها را تشخیص داده یا دربررسی مشکلات ادراری مورد استفاده قرار گیرد. همچنین جهت بررسی غددی که درمعاینات مقعدی لمس می شوند، شناسایی ناهنجاری‌ها و تشخیص بزرگ شدن غده پروستات به کار می‌رود. سونوگرافی یک روش بی‌خطرغیرتهاجمی است و از پرتوهای یون ساز استفاده نمی‌کند.در صورتی که حین سونوگرافی نیاز به نمونه برداری از پروستات نیز باشد، شما باید از یک هفته تا ده روز قبل، آسپرین یا داروی رقیق کننده خونتان را قطع کنید. همچنین ممکن است لازم باشد اقداماتی جهت پاک کردن انتهای مجرای گوارشی تان انجام دهید یا آنتی بیوتیک مصرف کنید.

برای روز سونوگرافی، زیورآلات خود را خارج کرده و لباس های گشاد و راحت بپوشید. در کلینیک روی تخت مخصوص، به پهلوی چپ دراز می‌کشید و زانوهای خود را به سمت سینه خم می‌کنید. برای تشکیل تصاویر، وسیله کوچکی با پوشش یک بار مصرف و آغشته به ژل روان کننده، به اندازه یک انگشت وارد مقعد شما می شود. پس از این سونوگرافی، بلافاصله قادر خواهید بود فعالیت روزانه خود را از سر بگیرید.رادیولوژیست یا پزشک آموزش دیده‌ای، تصاویر را بررسی کرده و یک گزارش امضا شده به پزشکی که سونوگرافی را درخواست داده، ارسال می‌کند. پزشک نتیجه را با شما در میان می‌گذارد. در برخی موارد، ممکن است رادیولوژیست نتایج را پس از انجام تست به خودتان ارائه دهد. ممکن است وضعیت شما نیاز به پیگیری داشته باشد که پزشکتان در این مورد با شما صحبت می کند.

 

سونوگرافی بیضه: سونوگرافی بیضه روش تصویربرداری است که برای مشاهده و تشخیص ناهنجاری ها در بیضه ها به کار می رود. در این موارد پزشک سونوگرافی بیضه را درخواست می دهد: بررسی عوارض آسیب به بیضه ها، افتراق توده از کیست در بیضه ها، بررسی منشا درد یا تورم در بیضه ها، تشخیص واریکوسل و یا یافتن محل بیضه نزول نیافته.واریکوسل زمانی اتفاق می افتد که عروق کیسه بیضه بزرگ شوند. اغلب سمت چپ را درگیر می کند اما می تواند دوطرفه باشد. علایم آن شامل درد مبهم، تغییر سایز بیضه ها و مشکلات باروری است.به طور معمول آماده سازی خاصی جهت سونوگرافی بیضه ها نیاز نیست. در واقع لازم نیست رژیم غذایی خود را تغییر داده یا قبل از سونوگرافی ناشتا بوده یا مثانه تان پر باشد. یک گان بیمارستانی به تن می کنید. در حالی که پاهایتان باز است، به صورت طاق باز روی تخت دراز می کشید. سونولوژیست ممکن است پارچه ای برای بالا نگه داشتن بیضه، زیر آن قرار دهد. می توانید بلافاصله پس از انجام سونوگرافی فعالیت های روزانه و رژیم معمولتان را داشته باشید.