جستجو
جستجو در سایت

مزایای انجام ماموگرافی سالانه

تیر ۲۶, ۱۴۰۳

۱- ماموگرافی به شما کمک می کند تا برنامه سلامت سینه خود را زودتر تنظیم کنید

اولویت دادن به سلامت سینه در هر سنی مهم است. و با شروع  سن 40 سالگی، انجام یک ماموگرافی غربالگری سالانه به دلایل بسیاری، بخش مهمی از مراقبت از سلامت شما است. ماموگرافی به شما کمک می کند تا برنامه سلامت سینه خود را زودتر تنظیم کنید.

متخصصان بهداشت پستان توصیه می کنند که همه زنان ماموگرافی سالانه را در سن 40 سالگی شروع کنند. این به این دلیل است که غربالگری می تواند به شناسایی تغییرات جزئی در بافت پستان سال به سال کمک کند و تشخیص زودهنگام سرطان سینه می تواند زندگی را نجات دهد. با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می‌یابد، بنابراین شروع یک روال بررسی سلامت پستان به‌ موقع و سالانه به شما کمک می‌کند عادت خوب غربالگری را هم اکنون و برای سال‌های آینده ایجاد کنید.

علاوه بر انجام غربالگری سالانه سرطان سینه، برنامه روتین شما باید شامل انجام معاینات شخصی پستان و توجه به هرگونه تغییر در سینه ها در ماه باشد. این شامل توده ها، تورم، درد در سینه یا نوک پستان، ترشح از نوک پستان و پوست قرمز، خشک یا ضخیم در سینه یا نوک پستان شما می شود. اگر متوجه تغییر پستان شدید، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا ممکن است برای ماموگرافی تشخیصی به ارجاع نیاز داشته باشید.

۲- تشخیص زودهنگام بهترین دفاع است

ماموگرافی غربالگری سالانه می تواند به پزشکان کمک کند تا سرطان سینه را در مراحل اولیه قبل از بروز علائم تشخیص دهند. زمانی که سرطان زود تشخیص داده می شود، اغلب کوچکتر است و ممکن است فرصتی برای گسترش نداشته باشد که درمان آن را آسان تر می کند. این بدان معنی است که شما ممکن است بتوانید از درمان های تهاجمی تر اجتناب کنید و بافت سینه را حفظ کنید. درمان زودهنگام و موثر همچنین به معنای نتایج بهتر برای بیماران است.

ماموگرافی سه بعدی می تواند سرطان را تا دو سال قبل از اینکه یک توده در سینه احساس شود، آشکار کند. ماموگرافی می تواند این موارد را نشان دهد:

  • کلسیفیکاسیون، رسوبات ریز کلسیم در بافت پستان که گاهی به دلیل سرطان ایجاد می شود
  • توده های جامد که ممکن است سرطانی باشند یا نباشند
  • عدم تقارن، که به صورت نواحی سفید رنگ در ماموگرافی نشان داده می شود و نشان دهنده بافت غیر طبیعی سینه است.
  • ماموگرافی همچنین اطلاعاتی در مورد تراکم سینه شما می دهد. این مهم است زیرا زنانی که بافت سینه متراکم تری دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه باشند.

۳- به خودتان آرامش بدهید

یکی دیگر از مزایای ماموگرافی سالانه، کاهش اضطراب است. هنگامی که ماموگرافی شما طبیعی است، به این معنی که هیچ گونه تغییرات نگران کننده ای در بافت سینه شما یا علائم اولیه سرطان را نشان نمی دهد، با دانستن اینکه سینه هایتان سالم هستند، خیالتان راحت است. در صورتی که ماموگرافی شما یک ناهنجاری را نشان دهد که نیاز به تصویربرداری ویا آزمایش اضافی مانند نمونه برداری دارد، می‌توانید در اسرع وقت تشخیص و مراقبت‌های متخصص را دریافت کنید و بهترین شانس را برای درمان موفقیت‌آمیز داشته باشید.

۴-به پزشک خود کمک کنید تا یک خط پایه ایجاد کند

ماموگرافی غربالگری سالانه به پزشک کمک می کند تا سلامت پستان شما را در طول زمان پیگیری کند. با ایجاد یک خط پایه در مراحل اولیه، پزشک می تواند هر گونه تغییر در بافت سینه را که به طور طبیعی سال به سال رخ می دهد، تشخیص دهد. درک اینکه چه چیزی برای سینه‌های شما «طبیعی» است و چه چیزی ممکن است به مراقبت‌های بعدی نیاز داشته باشد، هم به شما و هم به پزشکتان کمک می‌کند که بهترین تصمیم‌ها را در رابطه با سلامت سینه‌تان با افزایش سن بگیرید.

۵-سلامتی خود را در اولویت قرار دهید

زنان اغلب دیگران را بر خود ترجیح می دهند، از جمله در مورد مسائل بهداشتی. اما تاخیر در مراقبت های پیشگیرانه می تواند اثرات منفی بر سلامت شما داشته باشد ولی فواید ماموگرافی بسیار زیاد است. اولویت قرار دادن ماموگرافی غربالگری سالانه به شما کمک می کند تا سلامت و تندرستی خود را در راس فهرست کارهایی قرار دهید – و سلامتی خود را نه تنها برای شما، بلکه برای خانواده و عزیزانتان حفظ کنید.

ما در مرکز رادیولوژی نیکو با کمک فوق تخصص های رادیولوژی آماده انجام ماموگرافی سالیانه و اطمینان خاطر دادن به شما در رابطه با سلامتیتان هستیم تا بتوانید هر چه زودتر و قبل از پیشرفت بیماری اقدام کرده و سالم ترین زندگی را تجربه کنید.

مشاهده مطلب در مقالات پزشکی