جستجو
جستجو در سایت

گزارش دهی در ماموگرافی

تیر ۱۷, ۱۴۰۳

ماموگرافی، چه بخشی از یک غربالگری معمول باشد و چه زمانی که به عنوان یک معاینه تشخیصی استفاده شود، می تواند به شناسایی سرطان سینه کمک کند. همچنین می تواند شرایط دیگر مانند بافت فیبروکیستیک را شناسایی کند.

ماموگرافی نوعی عکس برداری با اشعه ایکس از پستان است. پزشک شما ممکن است ماموگرافی غربالگری را به عنوان یک بررسی روتین تجویز کند.

غربالگری های معمول راه مهمی برای ایجاد یک خط پایه از آنچه طبیعی است است. آنها همچنین می توانند ابزاری برای تشخیص زودهنگام قبل از شروع علائم سرطان سینه باشند.

در صورت داشتن علائمی که ممکن است نشان دهنده سرطان سینه باشد، پزشک ممکن است ماموگرافی را نیز تجویز کند. به این ماموگرافی تشخیصی می گویند.

پس از آزمایش، رادیولوژیست تصاویر را بررسی کرده و گزارشی را به پزشک ارائه می دهد.

نتایج تحت سیستم گزارش‌دهی و داده تصویربرداری پستان (BI-RADS) امتیاز 0 تا 6 داده می‌شود. این دسته‌ها به ارتباط نتایج کمک می‌کنند و به رادیولوژیست اطلاع می‌دهند که در ویزیت‌های بعدی به دنبال چه چیزی باشد.

بافت نرمال سینه

سینه ها حاوی چربی همراه با بافت فیبری و غده ای هستند. هرچه بافت فیبروگلندولار بیشتری داشته باشید، سینه‌های شما متراکم‌تر می‌شوند. رادیولوژیست تراکم سینه شما را با استفاده از چهار دسته طبقه بندی می کند:

تقریباً کامل بافت چربی

مناطق پراکنده با تراکم فیبروگلندولار

ناهمگن متراکم

فوق العاده متراکم

هنگامی که سینه ها عمدتاً چرب هستند، بافت روی ماموگرافی تیره و شفاف است. این امر تشخیص ناهنجاری‌ها را آسان می‌کند، که عموماً به صورت سفید ظاهر می‌شوند.

بافت متراکم پستان در ماموگرافی به رنگ سفید جامد به نظر می رسد. تومورها و سایر توده ها نیز سفید به نظر می رسند، بنابراین تشخیص ناهنجاری ها را دشوارتر می کند. بسیاری از زنان سینه های متراکمی دارند. معمولا، اما نه همیشه، سینه های شما با افزایش سن کمتر تراکم می شوند.

شما می توانید سینه هایی یا یافت متراکم داشته باشید و همچنان نتیجه ماموگرافی منفی باشد. نتیجه منفی به این معنی است که هیچ چیز غیر طبیعی شناسایی نشده است. هیچ  کلسیفیکاسیون یا توده‌ای وجود نداشت و سینه‌ها متقارن به نظر می‌رسند. امتیاز BI-RADS برای این 1 است.

کلسیفیکاسیون سینه

رسوبات کلسیم در پستان را کلسیفیکاسیون سینه می گویند. آنها در ماموگرافی رایج هستند، به خصوص اگر یائسه هستید.

اگر کلسیفیکاسیون دارید، آنها به صورت لکه های سفید روی تصاویر نشان داده می شوند.

ماکروکلسیفیکاسیون ها مانند نقاط یا خطوط سفید بزرگ به نظر می رسند. آنها معمولا سرطانی نیستند. میکروکلسیفیکاسیون ها مانند لکه های سفید ریز هستند که معمولاً در کنار هم قرار می گیرند. بیشتر آنها غیر سرطانی هستند، اما گاهی اوقات می توانند نشانه اولیه سرطان باشند.

همچنین ممکن است یک نتیجه “احتمالاً خوش خیم” با نمره BI-RADS 3 داشته باشید. در واقع، 98 درصد احتمال دارد که این یافته خوش خیم باشد. اما ممکن است از شما خواسته شود که یک ماموگرافی بعدی را طی 6 ماه انجام دهید تا ببینید آیا چیزی تغییر می کند یا خیر.

بافت سینه فیبروکیستیک

سرطان تنها دلیلی نیست که شما ممکن است توده ای در سینه خود داشته باشید. شما همچنین می توانید فیبروز یا کیست ایجاد کنید.

فیبروز زمانی است که شما بافت فیبری زیادی دارید. هنگامی که یک ناحیه فیبری را لمس می کنید، احساس سفت یا لاستیکی می کنید.

کیست ها کیسه های پر از مایعی هستند که دارای حاشیه صاف و کاملا مشخص هستند. اگر کیست به اندازه کافی بزرگ شود، می تواند بافت سینه شما را کشیده کند. وقتی کیست را احساس می کنید، معمولاً نرم، حساس و متحرک است.

تغییرات فیبروکیستیک بیشتر در طول سال های باروری شما رخ می دهد. ممکن است درست قبل از پریود شدن شما بیشتر قابل توجه باشند. مانند کلسیفیکاسیون ها، بافت فیبروکیستیک ممکن است دارای نمره BI-RADS 2 یا 3 باشد.

پزشک ممکن است بخواهد برای بررسی تغییرات فیبروکیستیک، ماموگرافی یا سونوگرافی دیگری تجویز کند.

تومور سینه

تومور سرطانی سینه معمولاً شکل نامنظم دارد. برخلاف کیست، تومورها سفت هستند و به راحتی حرکت نمی کنند. بیشتر تومورهای سرطانی نیز بدون درد هستند.

اگر رادیولوژیست توده مشکوکی را ببیند، به ماموگرافی نمره BI-RADS 4 می دهد. این بدان معناست که یک ناهنجاری دارد که به نظر سرطان نیست، اما می تواند باشد. احتمالاً برای اطمینان از شما می خواهند که بیوپسی انجام دهید.

هنگامی که تصویر به شدت حاکی از وجود یک تومور سرطانی است، امتیاز BI-RADS 5 است. این بدان معناست که رادیولوژیست معتقد است 95 درصد احتمال سرطانی بودن تومور وجود دارد. بیوپسی برای تایید تشخیص لازم است.

نمره BI-RADS 6 تنها زمانی استفاده می شود که سرطانی بودن تومور قبلاً ثابت شده باشد. ماموگرافی با این امتیاز برای نظارت بر درمان سرطان سینه استفاده می شود.

نکته بسیار مهم این است که تفسیر نهایی و دقیق گزارش ماموگرافی صرفا توسط پزشک شما، با توجه به موارد بالینی انجام خواهد شد.

مشاهده مطلب در مقالات پزشکی