جستجو
جستجو در سایت

غربالگری سرطان پستان

تیر ۱۷, ۱۴۰۳

غربالگری سرطان پستان به این معناست که سینه‌های خانم‌ها را از نظر سرطان،  قبل از بروز علائم یا نشانه‌های بیماری بررسی کنید. همه زنان باید توسط پزشکان خود در مورد بهترین گزینه های غربالگری برای آنها مطلع شوند، در مورد مزایا و خطرات غربالگری به آنها گفته شود و از زمان مناسب انجام آن آگاه شوند.

اگرچه غربالگری سرطان سینه نمی تواند از سرطان سینه جلوگیری کند، اما می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک کند، یعنی زمانی که درمان آن آسان تر باشد. در مورد اینکه کدام آزمایش های غربالگری سرطان سینه برای شما مناسب است و چه زمانی باید آنها را انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید.

توصیه های غربالگری

پشکان توصیه می کند که زنان 40 تا 74 ساله و در معرض متوسط ​​​​خطر ابتلا به سرطان سینه هر 2 سال یک بار ماموگرافی انجام دهند.

ماموگرافی

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی از پستان است. برای بسیاری از زنان، ماموگرافی بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است، زمانی که درمان آن آسان‌تر است و قبل از اینکه به اندازه‌ای بزرگ باشد که علائم را احساس کند یا ایجاد کند. انجام منظم ماموگرافی می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش دهد. در این زمان، ماموگرافی بهترین راه برای یافتن سرطان سینه برای اکثر زنان در سنین غربالگری است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی پستان (MRI)

MRI سینه از آهن ربا و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از پستان استفاده می کند. MRI پستان همراه با ماموگرافی برای غربالگری زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند استفاده می شود. از آنجایی که ام آر آی سینه ممکن است حتی زمانی که سرطان وجود ندارد غیر طبیعی به نظر برسد، برای زنان در معرض خطر متوسط ​​استفاده نمی شود.

 معاینه پستان بالینی

معاینه پستان بالینی معاینه ای است که توسط پزشک یا پرستار انجام می شود که از دستان خود برای احساس توده یا تغییرات دیگر استفاده می کند.

 خودآزمایی پستان

آشنایی با ظاهر و احساس سینه ها می تواند به شما کمک کند تا علائمی مانند توده ها، درد یا تغییرات در اندازه را که ممکن است نگران کننده باشد، مشاهده کنید. این می تواند شامل تغییراتی باشد که در طی خودآزمایی پستان مشاهده می شود. شما باید هر گونه تغییری را که متوجه می شوید به پزشک یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود گزارش دهید.

انجام معاینه بالینی پستان یا انجام خودآزمایی پستان خطر مرگ ناشی از سرطان سینه را کاهش نمی دهد.

مزایای غربالگری

مزیت غربالگری، یافتن زودهنگام سرطان است، زمانی که درمان آن آسان تر است.

برای غربالگری به کجا مراجعه کنم؟

شما می توانید برای غربالگری سرطان سینه  به موسسه رادیولوژی و سونوگرافی نیکو مراجعه کنید. در این مرکز با پیشرفته ترین دستگاه های موجود و کادری متبحرغربالگری سرطان سینه انجام می شود. ضمن اینکه اکثر برنامه های بیمه درمانی ملزم به پوشش ماموگرافی غربالگری هر 1 تا 2 سال برای زنان بالای 40 سالگی هستند.

مشاهده مطلب در مقالات پزشکی