جستجو
جستجو در سایت

بیماری خوش خیم پستان

تیر ۱۷, ۱۴۰۳

اگر توده ای در سینه خود احساس می کنید، اولین فکر شما ممکن است این باشد که سرطان سینه دارید. خوشبختانه، بیشتر توده های سینه خوش خیم هستند، به این معنی که سرطانی نیستند.

سینه ها ساختارهای پیچیده ای هستند که از غدد، بافت و چربی پر شده اند. ایجاد توده سینه، کیست یا تومور در سینه نسبتاً رایج است. این بیماری به عنوان بیماری خوش خیم پستان شناخته می شود. در حالی که این شرایط سینه سرطانی یا تهدید کننده زندگی نیستند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را در آینده افزایش دهند.

علیرغم غیر سرطانی بودن اکثر بیماری های سینه، بهترین راه برای اطمینان از این موضوع تماس با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی است. همچنین بهتر است که با ظاهر و احساس سینه های خود آشنا شوید تا بهتر بتوانید تغییرات را متوجه شوید.

انواع شایع بیماری خوش خیم پستان چیست؟

انواع مختلفی از بیماری های خوش خیم پستان وجود دارد. اختلالات خوش خیم پستان به هر توده، کیست یا تغییر دیگری در بافت سینه شما اشاره دارد که سرطانی نباشد.

بسیاری از انواع زیر خطر سرطان را افزایش نمی دهند و نیازی به درمان ندارند:

کیست های سینه:  تا ۲۵ درصد از توده های سینه کیست های پر از مایع هستند. کیست‌های سینه می‌توانند حساس باشند، اما شما را مستعد ابتلا به سرطان نمی‌کنند. کیست ها اغلب بدون درمان از بین می روند.

فیبروآدنومها: اینها شایع ترین تومورهای غیرسرطانی تومورهای جامد سینه هستند که در زنان سنین 15 تا 35 سال پیدا می شوند. فیبروآدنوم خطر سرطان را افزایش نمی دهد و اغلب خود به خود از بین می رود.

تغییرات فیبروکیستیک سینه: نوسان سطح هورمون می‌تواند باعث شود سینه‌ها متراکم و حساس شوند، به خصوص درست قبل از قاعدگی. خانم ها  بین سنین 30 تا 50 بیشتر احتمال دارد تغییرات فیبروکیستیک سینه را تجربه کنند که بدون درمان از بین می رود.

هیپرپلازی: این وضعیت از رشد بیش از حد سلول هایی که مجاری یا غدد پستانی شما را پوشانده اند رخ می دهد. وضعیتی به نام هیپرپلازی معمولی  خطر سرطان سینه را کمی افزایش می دهد، اما نیازی به جراحی ندارد. اگر هیپرپلازی آتیپیک دارید، ممکن است پزشک شما برداشتن بافت آسیب دیده پستان را با جراحی توصیه کند زیرا این وضعیت ممکن است شما را مستعد ابتلا به سرطان سینه کند.

پاپیلوم داخل مجاری: این توده های کوچک زگیل مانند در داخل مجرای پستانی نزدیک نوک پستان شما تشکیل می شوند. پاپیلوم داخل مجاری ممکن است باعث ترشح از نوک پستان شود. این عارضه معمولاً زنان را در سنین 30 تا 50 سال تحت تاثیر قرار می دهد. اگر در یک زمان پنج یا بیشتر پاپیلوم داشته باشید، خطر ابتلا به سرطان در شما افزایش می یابد. جراحی می تواند این توده ها را از بین ببرد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

اکتازی مجرای پستانی: افرادی که به یائسگی رسیده اند بیشتر در معرض اکتازی مجرای پستانی هستند. این باعث می شود مجاری شیر شما متورم، غلیظ و گاهی مسدود شوند. نوک پستان شما ممکن است به سمت داخل بچرخد یا ترشحات نشت کند. این بیماری که به عنوان ماستیت پری داکتال نیز شناخته می شود، خطر سرطان را افزایش نمی دهد. اگر عفونت باکتریایی باعث التهاب و انسداد شود، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. در غیر این صورت نیازی به درمان ندارید.

نکروز چربی تروماتیک: این توده‌های سینه زمانی ایجاد می‌شوند که بافت اسکار جایگزین بافت پستانی شود که در اثر جراحت، جراحی یا پرتودرمانی آسیب دیده است. نکروز چربی خطر سرطان را افزایش نمی دهد و نیازی به درمان ندارد.

 آدنوز: این زمانی است که لوبول‌ها (بخش تولید شیر از سینه) در سینه بزرگ‌ تر می‌شوند و حاوی غدد بیشتری از حد معمول هستند.

بیماری خوش خیم پستان چقدر شایع است؟

بیش از نیمی از زنان تغییرات فیبروکیستیک را تجربه می کنند که باعث ایجاد توده های غیرسرطانی سینه در مقطعی از زندگی آنها می شود. مردان نیز ممکن است به بیماری خوش خیم پستان مبتلا شوند، اما کمتر شایع است.

علائم بیماری خوش خیم پستان چیست؟

ممکن است هنگام انجام خودآزمایی سینه، دوش گرفتن یا لباس پوشیدن متوجه تغییرات سینه یا توده شوید. گاهی اوقات، پزشک شما این تغییرات را در طول معاینه پستان بالینی یا ماموگرافی تشخیص می دهد. علاوه بر توده سینه، سایر علائم بیماری خوش خیم پستان عبارتند از:

درد سینه (مستالژی).

ترشح از نوک پستان.

تغییر در اندازه، شکل یا کانتور سینه.

نوک پستان معکوس، چین دار یا پوسته پوسته شده.

سینه های فرورفته، چروکیده یا پوسته پوسته.

چه چیزی باعث بیماری خوش خیم پستان می شود؟

علل شایع توده های غیر سرطانی سینه عبارتند از:

تغییرات در بافت پستان (تغییر سینه فیبروکیستیک).

عفونت پستان (ماستیت).

بافت اسکار ناشی از آسیب سینه.

نوسانات هورمونی به ویژه در دوران قاعدگی، بارداری یا یائسگی.

استفاده از داروها، مانند داروهای ضد بارداری هورمونی (قرص های ضد بارداری) و درمان جایگزینی هورمونی.

مصرف بیش از حد کافئین.

مردان می توانند سینه های بزرگ و متورم همراه با توده ایجاد کنند، وضعیتی به نام ژنیکوماستی. ژنیکوماستی به دلیل عدم تعادل هورمونی، چاقی و برخی بیماری ها یا داروها اتفاق می افتد.

بیماری خوش خیم پستان چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر توده ای را احساس کردید یا متوجه تغییرات پستان شدید، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک  شما ممکن است یک یا چند مورد از این آزمایش ها را درخواست دهد:

اسکن های تصویربرداری، از جمله ماموگرافی، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).

بیوپسی پستان با تحت هدایت سونوگرافی، بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی برشی برای آزمایش سلول‌ها از لحاظ سرطان. بیوپسی اکسیزیونال (یا جراحی) که شامل برداشتن یک قطعه بزرگتر از بافت پستان است.

پیشگیری از سرطان

جهت کاهش خطر سرطان سینه و تشخیض زودهنگام بیماری در زمانی که قابل درمان است، به طور منظم غربالگری ماموگرافی انجام دهید و معاینه سینه خود را ماهیانه انجام دهید.

مشاهده مطلب در مقالات پزشکی